Elsa Cleasson

Hej!

Jag heter Elsa, är 16 år och går första året på gymnasiet.

Som 6-åring började jag spela golf på Wäsby Golf i gruppen ”golfkul”. Efter ”golfkul” har jag jobbat mig uppåt i grupperna och nu tränar jag i ”tävlingsgruppen”. När jag var 14 år introducerades jag för första gången för juniortävlingar och det var även det året jag spelade min första tävling. Däremot fastnade jag för att tävla när jag var 15 år.

Hela min familj spelar golf och det är ett bra sätt att umgås tillsammans, dessutom är det alltid kul att kunna utmana varandra.

Mina största golfprestationer är att jag två år i rad har lyckats kvala mig vidare till Teen Cup Riksfinal, vilket är finalen i det inofficiella JSM. Jag spelade tyvärr dålig golf i finalen båda åren, men fick med mig viktiga lärdomar och upplevelser som jag sent kommer att glömma.

De roligaste golfminnena jag har är från ”Supercamp”, ”Största Tjejlägret” och ”Triangelmatchen”. Detta beror på att jag på dessa golfäventyr fick lära känna en massa med nya människor och jag fick även träna och spela på nya golfanläggningar och banor. ”Supercamp” och ”Största tjejlägret” är båda landslagsläger, vilket betyder att jag under båda dessa läger fick träffa nya kompisar från stora delar av Sverige. ”Triangelmatchen” spelades nere i Skåne på en jättefin bana som hade utsikt mot havet och Danmark på nästan alla hål, vilket var en upplevelse i sig. Dessutom är det en tävling som spelas i Ryder Cup format där Stockholm, Skåne och Göteborg möter varandra. Detta är ett av mina absoluta favoritminnen då jag tycker att det är ett roligt och utmanade tävlingsformat. Jag fick även lära känna nya kompisar från Stockholm och många av de kommer jag antagligen att träffa igen på kommande tävlingar.

En ”fun fact” om mig är att jag gjorde min första eagle under en tävlingsrunda, på det 36:e hålet efter att ha spelat i ungefär nio timmar och framför publik.