Ellen Loving

Hej!

Jag heter Ellen och jag är 19 år gammal och är en av klubbens elitspelare. Jag började spela golf när jag var 10 år gammal men började spela och träna mycket när jag var 14. Vid 16 års ålder flyttade jag hemifrån för att gå på Åtvidabergs golfgymnasium som ligger utanför Linköping. Det var under gymnasietiden som jag började min elitsatsning och att utöva sin elitidrott på skoltid är en unik upplevelse som kräver mycket tid, disciplin och hängivenhet. Åtvidaberg är den ultimata platsen för ett golfgymnasium med cykelavstånd till skola, golfbana, mataffär och kompisar samtidigt som golfbanan och golffaciliteterna är av hög kvalitet. Jag är mycket nöjd med beslutet jag tog för nästan fyra år sedan och hade gjort om det än idag.

Sedan sommaren går jag på Rogers State University i USA och spelar collegegolf samtidigt som jag studerar Medical molecular biology. Vår första termin har varit väldigt bra för laget och vi är rankade 13 i landets division 2 serie, vilket är det bästa i skolans historia. För mig har min första termin på college också varit bra då jag fick åka på alla tävlingar och har en 2:a och en 5:e plats på två utav tävlingarna. Just nu tränar vi hårt i offseason för att fortsätta utvecklas och få bra resultat på nästa termins tävlingar.

Min bästa score under tävling var en utav tävlingarna här i USA då jag första dagen sköt 69 och andra dagen 74 och slutade på en 2:a plats. Mitt bästa golfminne kommer också från USA men för några år sedan när jag och min pappa var på golfresa i San Francisco och spelade olika banor runt om i San Francisco trakten. Mina favorit tävlingar är lagtävlingar så collegegolf passar mig bra och mina favorittävlingar varje sommar är Klubb SM med damlaget och JSM klubblag med juniorlaget. Nästa år ser jag fram emot ytterligare en termin med många tävlingar och jag hoppas att vi tar oss ända vägen till Nationals i maj och sedan över sommaren ser jag fram emot lagtävlingarna med klubben.

En ”fun fact” om mig är att jag har gått på åtta olika sporter, alla har varit individuella och jag har jobbat som tennistränare sen jag var 13 år gammal.